Testattu Opel Meriva 1.7 CDTI: 23 364 €
Moottoritilavuus 1 686 cm3
Teho 130 hv
Huippunopeus 196 km/h
Kulutus 5,2 l/100 km; testissä 6,0 l/100 km
Paino 1 360 kg
Hiilidioksidipäästöt 138 g/km
Tavaratila 397–1 496 l
Pituus 4 288 mm
Hintahaitari Suomessa: 20 356–25 332 €
”Jos Rolls-Royce pystyy siihen, niin kyllä mekin pystymme.” Näin Opelilla ilmeisesti ajateltiin, sillä uudessa Merivassa on poikkeuk-selliset takaovet. Auton tarkastelu on parempi kuitenkin aloittaa kuskin paikalta.
HYVÄÄ
Auto tuntuu kauttaaltaan laadukkaalta – niin ohjaus ja vaihteisto kuin ajettavuuskin. Takareunasta saranoitujen kaappariovien ansiosta auton sisälle meneminen ja sieltä poistuminen on vaivatonta. Pisteenä iin päälle autossa on erityisen mukavat takaistuimet. Opel Meriva on täynnä hyviä ratkaisuja.
HUONOA
Laadulla on myös haittapuoli: Meriva on melkoisen hintava, mikä on toinen yhteinen asia Rolls-Roycen mallien kanssa. Kallis hinta onkin tämän pienen tila-auton ainoita huonoja puolia. Erityisesti kilpailevien aasialaisten autonvalmistajien halvemmat merkit hengittävät Merivan niskaan.
TULOS
Meriva on suositeltava hankinta, vaikka laatu tulee kalliin hintalapun kanssa. Pitemmän päälle laadusta kannattaa maksaa, varsinkin nykyään, kun auton kestävyyttä pidetään erityisen tärkeänä. Lisäksi Meriva on hyvin tilava, käytännöllinen ja turbodieselmoottorin ansiosta melkoisen nopeakin.