Previous slide
Next slide

Dacia Lodgy: Hinta ennen kaikkea

vprd121292_a
Facebook
Twitter
WhatsApp
Pinterest
Email
Tulosta
Kirjoittanut: Marc Klaver
Suomessa maaliskuussa 2013 myyntiin tuleva Dacian tila-auto laajentaa entisestään valmistajan edullisten mallien valikoimaa.

Testattu Dacia Lodgy dCi 110 Prestige
Teho 107 hv
Huippunopeus 175 km/h, kulutus 4,4 l/100 km
Testissä 5,8 l/100 km
Hiilidioksidipäästöt 116 g/km
Pituus 4 498 mm
Paino 1 280 kg
Tavaratila 207–2 617 l
Hintahaitari Suomessa: ei vielä tiedossa

HYVÄÄ

Perusmallin hinta on vain 9 990 euroa (Ranskassa), mutta siitä on myös karsittu paljon. Testissä olleesta korkeamman varustelutason mallista löytyy kuitenkin multimediajärjestelmä, metallivanteet, peruutustutka ja ilmastointi. Hiljainen 107-hevosvoimainen dieselmoottori tekee työnsä mainiosti ja pienellä kulutuksella.

HUONOA

Kaksi lisäistuinta nostaa hintaa 590 eurolla, mutta silloin Lodgystä saadaan seitsemänpaikkainen. Lisävarusteiden listasta on turha yrittää etsiä esimerkiksi ksenonvaloja, vakionopeuden säädintä tai lisäturvatyynyjä – niitä ei ole saatavilla ollenkaan. Istuimet eivät myöskään tue tarpeeksi sivuttaissuunnassa.

Vaihtoehdot

Renaultin Grand Kangoo on tila-auto, josta löytyy seitsemän paikkaa vakiona. Se on kymmenen senttimetriä pidempi kuin Lodgy ja lisäksi siinä on panostettu enemmän mukavuuksiin ja lisäominaisuuksiin. Se näkyy tosin myös hinnassa, joka noussee yli 21 000 euron. Volkswagenin isosta Caddy Maxista on myös tila-autoksi, sillä siinäkin on seitsemän paikkaa vakiona. Renaultin mallin lailla Maxissakin on liukuovet, jotka ovat hyvin kätevät tällaiseen autoon. Lähtöhinta on 28 127 euroa.

TUOMIO

Älä maksa turhasta. Dacia Lodgystä ei löydy kalliita ominaisuuksia tai uusimpia teknologisia piirteitä, mutta mallin huokea hinta korvaa kaiken. Mikään muu valmistaja ei tarjoa näin paljoa näin pienellä hinnalla.