20 tavallista lentokoneisiin liittyvää myyttiä, jotka sinun on syytä unohtaa

lentokone
Facebook
Twitter
WhatsApp
Pinterest
Email
Tulosta
Kirjoittanut: Lauren Cahn
Näiden yleisten lentokoneisiin liittyvien myyttien tuhoaminen saa sinut taatusti tuntemaan olosi turvallisemmaksi, kun lennät.

 

Älä usko elokuvien pelottavia lentokonekohtauksia

Kaikista asioista, joita stuerttisi ei sinulle kerro, erikoisin on ehkä se, että lentomatkailu on nyt turvallisempaa kuin koskaan ennen. Itse asiassa, vuonna 2017 ei tapahtunut yhtään kaupallisten lentoyhtiöiden onnettomuuksista johtuvaa kuolintapausta. Lisäksi nopea vilkaisu Aviation Safety Networkin kokoamiin tilastoihin paljastaa, että vaikka matkustaminen lentokoneella on entistä yleisempää, kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on vähentynyt. Sen vuoksi monet kuulemistasi kauhutarinoista ja huolestuttavista varoituksista eivät enää pidä paikkaansa (jos ikinä pitivätkään).

Yritä vain avata matkustamon ovi

Olet ehkä kuullut tarinoita siitä, miten matkustajat ovat yrittäneet lähteä koneesta kesken lennon avaamalla matkustamon oven, ja pelännyt, että kaikille matkustajille saattaa tapahtua jotain kauheaa. Todellisuudessa kaupallisen lentokoneen ovea ei voi avata kesken lennon, kertoo lentäjä ja Holidayers-sivuston perustaja Dan Boland. Se vaatisi “yli-inhimillistä voimaa.” Ne, jotka yrittävät sulatella tätä tietoa lentokonekaappaaja DB Cooperin tarinan valossa (tarinan mukaan hän lensi vapauteen Portlandista Renoon matkalla olleesta koneesta vuonna 1971), voimme vain vakuuttaa, että vuonna 2018 kukaan ei pääse pakenemaan kaupallisesta lentokoneesta. 

Älä huolestu ikkunoissa olevista pienistä rei’istä

Boland vakuuttaa meille, että kukaan ei ole koskaan imeytynyt ulos koneesta ikkunassa, tai missään muuallakaan, olevan pienen reiän takia. Ensinnäkin, lentokoneiden ikkunoissa kuuluu olla pienet reiät, jotka säätelevät matkustamon ilmanpainetta. Toisekseen, edes yllättäen syntynyt reikä (kuten luodinreikä) ei olisi vaaraksi, Boland sanoo. “Matkustamoon tulisi ilmavirta, joka saisi happinaamiot putoamaan. Sitten huomaisit matkustamon muuttuvan kylmemmäksi ja meluisammaksi. Mutta et muuta. Kukaan ei olisi vaarassa imeytyä ulos.”

Happinaamioista puheen ollen…

Salaliittoteoreetikot väittävät, että happinaamioista ei todellisuudessa tule happea. Bolandin mukaan he ovat väärässä. “Harvinaisissa tapauksissa, joissa koneen paine laskee, ihminen menettää tajuntansa 45 sekunnissa ja kuolee parissa minuutissa,” ja me tiedämme, ettei niin tapahdu. Happinaamio tarjoaa happea vain 12 minuutin ajaksi, kertoo Bobby Laurie, entinen stuertti, nykyinen matkustusasiantuntija ja The Jet Set -sarjan juontaja. Siinä ajassa lentäjä ehtii kuitenkin laskeutua korkeuteen, jossa hengittäminen onnistuu. 

Murretaan toinenkin happimyytti   

Jotkut ihmiset uskovat, että lentokoneiden matkustamoiden happitaso on tahallisen alhainen, jotta matkustajat tulisivat unisiksi, mutta mikään ei voisi olla kauempana totuudesta, sanoo Boland. “Lentäjät hengittävät samaa ilmaa kuin matkustajat. Jos tarina siis pitäisi paikkansa, mekin nukahtaisimme.” Lennon aikaisen väsymyksen todelliset syyt liittyvät tylsistymiseen, koneen liikkeeseen sekä siihen, että matkustamon paineistus vaikeuttaa hieman ihmiskeuhkojen kykyä käyttää happea.

Sammuta elektroniset laitteesi mutta toisesta syystä kuin luulet

Jos pidät kännykkäsi päällä nousun ja laskun aikana, ei se vaikuta koneen navigointiin, sanoo Boland. Todellinen syy siihen, että elektroniset laitteet tulee sulkea, on se, “että matkustajien tulee olla tarkkana nousun ja laskun aikana, kuunnella turvallisuusesitystä ja huomata, jos jokin menee vikaan ja vaatii toimia,” sanoo Matt Guidice, halpa-lentoihin erikoistuvan Matt’s Flight -sähköpostilistapalvelun johtaja.

Taivaalla ei näy pissa- tai kakkasadetta

On aika unohtaa huhu siitä, että lentäjät tyhjentävät vessojen jätteet kesken lennon, Boland kertoo Valituille Paloille. “Koneesta voi fyysisesti tyhjentää vain vettä ja se onnistuu vain stuerttien lentokonekeittiön altaiden kautta.” Mikään muu voisi saada jotain tarttumaan koneeseen ja aiheuttaa ongelmia navigaatiossa.” Lisäksi koko juttu on ällöttävä ja täyttä pötyä.

Toinenkin haiseva vessamyytti

Kyllä, vessat imevät kovasti, kun ne vetää, Boland myöntää. Mutta onko totta, että jos matkustaja vetää vessan istuessaan sen päällä, hänen sisälmyksensä imeytyvät ulos samalla? Ei hitossa. Niin voisi tapahtua vain, jos joku onnistuisi “ihmeen kaupalla” liittämään ihonsa ja istuimen yhteen täydellisen tiiviisti, kun vessan tyhjentyminen on käynnissä. Kumpaakaan ei ole mahdollista tehdä. Vessan istuimet on itse asiassa suunniteltu niin, ettei täydellinen tiiviys ole mahdollinen.

Matkustamon ilma ei ole vihollinen

Honeywellin suorittamassa tuoreessa tutkimuksessa todettiin, että lähes puolet vastaajista uskoi matkustamon ilman tekevän ihmiset sairaiksi. Syy oli oletettavasti se, että järjestelmä kierrättää ihmisten bakteerit. Boland myöntää, että ”bakteerit voivat levitä matkustamon ilmassa”, mutta ilma vaihdetaan kolmen minuutin välein. ”60 prosenttia siitä läpäisee sairaalatasoiset suodattimet, jotka poistavat 95 prosenttia ilman bakteereista, ja 40 prosenttia ilmasta pitää tietokoneet ja ruuman viileinä.” Lentomatkailu tekee nämä 11 asiaa kehollesi.

Lentäjillä ei ole laskuvarjoja

Ilmassa voi lentää pöpöjä ennen kuin ne suodatetaan pois matkustamossa, mutta voit olla varma siitä, että lentäjäsi eivät hyppää ilmojen armoille missään tilanteessa. “Miksi ihmiset uskovat, että lentäjillä on laskuvarjot?” Boland ihmettelee. “Vaikka niin olisi, emme voisi paeta koneesta kesken lennon” (kuten aiemmin kerroimme), “ja sitä paitsi tehtävämme on suojella ja lentää matkustajat turvallisesti määränpäähänsä.”

Lentäjiä ei ole vain yksi

Saatat kuulla kaiuttimista: “Tässä kapteeninne”, ja ajatella: “Tuo tyyppi on ainoa, joka osaa lentää tätä konetta.” Väärin, sanoo Boland. Sekä kapteeni että perämies ovat luvan suorittaneita lentäjiä, jotka kykenevät lentämään konetta. “Ainoa ero heidän välillään on se, että kapteenilla on tavallisesti enemmän kokemusta/työvuosia lentoyhtiössä. Siksi hän on viime kädessä vastuussa miehistöstä sekä matkustajien turvallisuudesta.”

Autopilotti ei lennä konetta

Yksi lentomatkailun kestävimmistä mysteereistä liittyy automaattiohjauksen toimintaan. “Monet uskovat, että lentokoneita lennetään todellisuudessa autopilotin kautta,” Guidice huomauttaa, mutta se ei pidä paikkaansa. Automaattiohjaus on GPS-järjestelmän hyvin edistynyt versio, joka tarjoaa tietoa ja tukea suunnan ja asennon suhteen. Kone on kuitenkin aina ihmisen hallinnassa.

Lentäjät eivät välttele Bermudan kolmiota

Navigaatiosta puheen ollen, monet uskovat edelleen, että Bermudan kolmio on lentokoneilta kielletty, Boland kertoo Valituille Paloille. “Vaikka paikalla on huono maine mitä lentokoneiden katoamiseen tai lentoturmiin tulee, ei lentoyhtiöitä kannattaisi estää kuljettamasta matkustajia alueella oleviin maihin ja pois niistä, ja lennoilla, jotka tarvitsevat tätä reittiä suurten kiertoreittien välttämiseksi.” Bolandin teoria siitä, miksi koneita on kadonnut niin kutsutun Bermudan kolmion alueella, on yhdistelmä trooppista säätä ja suurten valtamerialueita. 

Ukkosmyrskyt eivät saa konetta putoamaan

Trooppiset sääolot suurten valtamerialueiden yllä eivät ehkä tarjoa kaikkein parhaita lento-olosuhteita, mutta salamoissa ei ole mitään pelättävää, sanoo Boland, joka on lentänyt koneita, johon on joskus osunut salama. “Uusin lentokoneemme sai iskun salamasta viikon sisällä,” eikä siihen jäänyt pysyviä vaurioita. Useimmat miehistön jäsenet eivät edes huomaa salamaniskuja, sillä siipiin ja pyrstöön rakennettu on johdattimia, jotka haihduttavat sähkölatauksen.

Salaiset hytit ovat tarinaa

Tiedätkö, miten elokuvissa lentokoneissa näyttää aina olevan hyttejä ja salaisia käytäviä, joihin terroristit, huumeiden salakuljettajat ja salamatkustajat aina pääsevät piiloon? Hölynpölyä. Ei sellaisia ole, sanoo Boland. “Ennen jokaista lentoa koneen sekä kentän miehistö tarkistavat koko koneen epäilyttävien esineiden varalta. Salaiset paikat tekisivät siitä entistä rasittavamman tehtävän.” Ainoat paikat, jotka soveltuvat “piiloutumiseen”, on tarkoitettu lepopaikoiksi miehistön jäsenille pitkien lentojen aikana (eivätkä ne ole mikään “salaisuus”).

Lentokoneessa ei ole helpompi tulla humalaan

Alkoholin juominen kannattaa lentäessä jättää vähemmälle, mutta syy ei ole se, että humalaan tulee helpommin, sanoo Boland. “Jotkut uskovat tämän siksi, että nestehukan aiheuttama pahoinvointi/huimaus korostuvat suuremmassa lentokorkeudessa.” Nestehukka ei tarjoa parempaa humalaa, joten matkustajien ei kannata juoda koneessa liikaa, jos he haluavat välttää väsymyksen ja nestehukan saapuessaan määränpäähänsä.” 

Pienet koneet eivät ole vaarallisempia

Olet luultavasti kuullut, että pienet yksityiskoneet ovat vaarallisempia kuin suuret kaupalliset lentokoneet. Itse asiassa se riippuu ennemminkin lentäjästä kuin lentokoneesta, kertoo William Herp, toimitusjohtaja Linear Air Taxissa, joka on erikoistunut yhdistämään matkailijat 3-8-paikkaisia propellikoneita käyttäviin kaupallisiin lentoyhtiöihin. “Kaupallisissa lentoyhtiöissä käytetyillä propellikoneilla on neljä kertaa parempi turvallisuushistoria kuin yksityislentäjillä, jotka lentävät samoja koneita,” Herp kertoo Valituille Paloille viitaten Federal Aviation Administrationin sekä National Transportation Safety Boardin tilastoihin.

Pienkoneella lentämiseen ei tarvita isoja rahoja

Etkö usko, että rahasi riittävät lentoon pienkoneella? Älä hätäile, sanoo Doug Gollan, privatejetcardcomparisons.com-sivuston perustaja ja päätoimittaja. Sivusto tarjoaa ostajille oppaan etukäteen maksetuista yksityislentokonekorttiohjelmista. Käyttämällä niistä jotain (JetSuiteX:ää, Surf Airia ja Tradewind Aviationia) voi lentää samalla rahalla kuin kaupallisen lentoyhtiön kautta. “Matkustajille on tarjolla Wi-Fi, juomia sekä välipaloja, mutta niitä varten ei tarvitse tulla paikalle tuntia aiemmin.” Näitä tarjouksia voi olla vaikea löytää itse, mutta ne ovat olemassa.

Koneen miehistö ei siivoa jälkiäsi

Ole rehellinen: Onko sinulla tapana työntää roskasi edessä olevan istuimen taskuun, koska uskot miehistön siivoavan koneen lentojen välillä? Stuertista matkailuekspertiksi ryhtyneen Laurien ansiosta meillä on sinulle uutisia. “Koneita ei siivota joka lennon jälkeen,” hän vakuuttaa Valituille Paloille. “Ne puhdistetaan perusteellisesti kerran päivässä.” Kun stuerttisi siis tulee keräämään roskasi, tee palvelus seuraavan lennon matkustajille ja heitä ne pois. 

Käsimatkatavaroihin liittyvät säännöt eivät ole niin hulluja kuin kuvittelet

Kyllä, 17 viime vuoden aikana lentokenttien turvatarkastukset ovat lisääntyneet, mutta käsimatkatavaroihin voi silti pakata monia asioita, joiden ehkä luulit olevan kiellettyjä, kertoo matkakirjoittaja Nina Thomas, jonka blogikirjoitus aiheesta kattaa niin kertakäyttöiset partahöylät, veitset ja haarukat, metallikammat, kertakäyttöiset sytyttimet, pinsetit, viinipullonavaajat, aerosolipullot sekä kynsileikkurit. Kaikki ne ovat odottamattomia esineitä, jotka voit nimittäin pakata käsimatkatavaroihisi.
 

Lue lisää: 

22 asiaa, joita et tiennyt ukkosesta

6 outoa asiaa, jotka tapahtuvat ennen myrskyä 

12 hullua salaliittoteoriaa, jotka osoittautuivatkin todeksi